Latviešu English

Kāpēc izvēlēties Orff nodarbības?


Dace:

Kad Toronto Karaliskajā Konservatorijā lasīju uzaicinājumu vecākiem izvēlēties savam bērnam atbilstošu nodarbību, tas skanēja apmēram tā-

ja Jūsu bērniņam ļoti patīk dziedāt, izvēlaties nodarbību pēc Zoltana Kodai metodes. Ja bērnam ļoti patīk kustība, tad piemērota būs ritmika pēc Žaka Dalkrozas metodes. Ja bērnam ir ļoti laba dzirde, nāciet uz Suzuki vijoles nodarbību. Bet, ja vēlaties pieredzēt mazliet no visa un vēlat savam bērnam saulainu bērnību, izvēlaties Orff klasi.

Orff nodarbība attīsta bērnu daudzpusīgi, ritma sajūta un koordinācija strauji attīstās. Pēc laika bērns spēj sakoordinēt vairākas darbības –spēles tehniku, dziedāšanu. Bērns kļūst ļoti dzirdīgs –tik bieži saņēmis uzaicinājumu sadzirdēt īpašo detaļu, tēlu mūzikā, bērns pierod, ka mūzika var ļoti daudz pastāstīt, ja klausās uzmanīgi. Arī par veidu, kā kustēties, nodot emociju, izstāstīt veselu pasaku. Netiek likti „štampi” par kustību –kā noteiktu zīmējumu –tautas deja, balets, balles deja utt. Mūsu kustību etīdes ir tiešā sakarā ar skanošo mūziku, tās raksturu, tembru, tempu uc. Tā ir brīva kustība, kas ilustrē mūziku un šādi var panākt bērna pilnu uzmanību un ieinteresētību mūzikas klausīšanās procesā.   

Dziesmiņā, ko mācāmies Orff mūzikas stundā, nav pārsarežģīta  harmonija un nav daudz melodijas „kruzuļu”. Svarīgi, lai bērns iepazīst latviešu autoru jaukākos dzejoļus, bet mūzika seko vārdam, izceļ īpašo, dabiski saplūst ar dzejas ritmisko soli, pasvītro domu ar akcentu. Orff pieejā pedagogi tiek apmācīti galvenajiem principiem, kā būvējama dziesma /instrumentācija/ ritma pants, bungu uzdevums un viennozīmīgi, ieteicama ir oriģinālas dzejas izmantošana, ne svešvalodu muzikāli darbi neveiklos, burtiskos tulkojumos.

Tikpat svarīga ir instrumentācija – dzidra, bērna uztverei piemērota, bez sintezatoru bungmašīnas rīboņas.    

Ar klavieru pedagoģijas diplomu kabatā, pirms piecpadsmit gadiem kā tālākizglītību izvēlējos Orff klasi. Ne dienu nenožēloju šo lēmumu. Tas ir ļoti garš ceļs, par meistaru nevar kļūt vienā gadā, arī ne piecpadsmit.

Strādājot sev atgādinu- lai blakus kartīgam darbiņam, ir interesanti, arī izklaidējoši. Lai klasē ir nepiespiesta gaisotne, labs humoriņš un ja vēl pavisam paveicas -lai kopā ar bērniem sajūtamies vienoti un rodas mazs mūzikas brīnums!

 

© Orff mūzikas studija, Kuģu iela 11, 204, 2st., Rīga LV-1048, tālr:26516010, email: studija@orff.lv